Alt om russebuss i Norge – russebussens historie og fremtid

Håvard Herberg

Historien bak russebussen: Når ble russebuss en greie i Norge?

Russebuss er et fenomen som har blitt en integrert del av den norske russetiden, men det har ikke alltid vært slik. Russebusser begynte å dukke opp på 1980-tallet, da en gruppe kreative og festglade russ bestemte seg for å kjøpe gamle busser og gjøre den om til en mobil festplass, for så å kjøre rundt i de i russetiden. Dette var en tid hvor russekulturen allerede var godt etablert, men bussen representerte noe nytt – en form for mobil frihet og en arena for å uttrykke gruppeidentitet.

På 90-tallet har de fleste russ van/russebil eller russebuss. Lenge var russebusser noe som først å fremst eksisterte i Oslo og omegn, men fra ca. 2010 begynte trenden virkelig å ta av over hele landet. Flere russ gikk sammen for å kjøpe større og bedre busser, ofte med profesjonelle lys- og lydanlegg installert. Russebussen ble et statussymbol, ikke bare i storbyene, og konkurransen om å ha den beste bussen ble hardere for hvert år. Nå er russebusser en vanlig del av russetiden, og de store konvoiene med busser som kjører rundt på veiene om våren har blitt et ikonisk bilde av norsk ungdomskultur.

Stort Wharfedale Pro lydanlegg på russebuss
Stort Wharfedale Pro lydanlegg på russebuss

Ønsker du å vite mer? Dette er russens historie fra 1905 frem til i dag!

Russekonsepter, dekknavn, klær og dugnader: Hvordan russegrupper planlegger russetiden

For mange russ er russetiden langt mer enn bare en feiring av slutten på 13 års skolegang. Det er en månedslang fest som krever planlegging i flere år før feiringen starter. Mange russegrupper, spesielt de som skal ha en russebuss, starter forberedelsene allerede i første eller andre året på videregående, og en stor del av denne prosessen er å utvikle et unikt konsept.

Konsept og dekknavn
Et viktig steg i forberedelsene er å velge et konsept og et dekknavn. Konseptet gir gruppen en felles identitet, og kan være basert på alt fra popkultur til historiske hendelser eller humoristiske temaer. Dekknavnet brukes som et midlertidig navn for gruppen i de første årene av planleggingen, slik at man holder selve navnet hemmelig frem til navneslippet, som er en stor begivenhet i seg selv. Under navneslippet avduker gruppen sitt endelige russebuss-navn, ofte med en stor fest eller markering (som regel omtalt som slippfest).

Konseptet til bussen speiles på bussens eksteriør, interiør og på gruppens russeklær.

Lakkert russebuss med konseptnavn
Lakkert russebuss med konseptnavn

Stadig får russen kritikk for konsepter som tøyler grensene for hva som er sosialt akseptabelt. Et nylig eksempel er en russebuss fra Bryne som ble anmeldt av Kvinnegruppa Ottar for en pornografisk tegning på bussen. Dette viser hvordan enkelte konsepter kan provosere offentligheten og vekke reaksjoner fra organisasjoner som mener at visse fremstillinger er nedverdigende eller upassende.

Russeklær
En annen stor del av konseptet er russeklærne, som gjerne designes slik at de reflekterer gruppens identitet. Ofte lager gruppen sine egne spesialdesignede gensere, t-skjorter, eller jakker som alle medlemmene bærer. Klærne kan ha trykk med dekknavnet, logoen eller slagord som representerer bussens konsept. Dette er en måte for gruppen å skille seg ut, og det skaper en følelse av fellesskap og tilhørighet gjennom hele russetiden.

Russekro
Russekroer er fester som holdes i løpet av det siste året før russetiden, der grupper kan møtes for å feire sammen. Mange russegrupper bruker kroene som en anledning til å vise frem sitt konsept, promotere dekknavnet, og skape hype rundt bussen. Russekroene er en viktig del av sosialt samvær mellom de ulike russegruppene, og de fungerer også som en oppvarming til selve russetiden. Av og til brukes også russekroer som en anledning til å finanisere bussen ved å kreve inngangspenger.

Dugnader
Å finansiere en russebuss kan være en kostbar affære, og derfor arrangerer mange grupper ulike dugnader for å samle inn penger. Dette kan være alt fra å selge produkter, som f.eks. dopapir, til å jobbe på festivaler, rengjøringsjobber, eller å arrangere egne events. Dugnader er ikke bare en måte å skaffe midler på, men også en arena for å styrke fellesskapet i gruppen og jobbe sammen mot et felles mål – en vellykket russetid.

Til syvende og sist handler konsept, dekknavn, klær og dugnadsarbeid om mer enn bare å forberede seg til russetiden; det skaper minner og erfaringer som deltakerne vil huske lenge etter at russetiden er over.

Russebussen Tiffany's med et imponerende foliert eksteriør
Russebussen Tiffany’s med et imponerende foliert eksteriør

Russebuss regler: Hva må du vite før du kjøper eller bygger om en russebuss?

Å eie og kjøre en russebuss kommer med et sett regler og forskrifter som må følges. Først og fremst må bussen registreres og godkjennes for bruk på veien. Er ikke bussen brukt som russebuss tidligere, eller bussen skal endres, har Statens vegvesen har klare retningslinjer for ombygging av russebuss. Bussen må gjennomgå en teknisk kontroll for å sikre at den er sikker å kjøre, spesielt med tanke på at den ofte vil være fullastet med feststemte russ.

Russebusser ombygges ofte med lounge
Russebusser ombygges ofte med lounge

En annen viktig regel er at alle passasjerer må ha sitteplass med setebelte. Dette er en regel som ofte blir ignorert, men som kan føre til bøter og andre sanksjoner om den brytes. Det er også krav om at bussen skal være i forskriftsmessig stand, inkludert fungerende bremser, lys og annen nødvendig teknikk.

For mer informasjon om regler og krav til russebuss, kan du besøke Statens vegvesen sine sider: Russ – generelle regler

Hvor mange er det vanlig å ha i en russebuss?

Antallet deltakere i en russebuss varierer sterkt, avhengig av størrelsen på bussen og hvor mange som har gått sammen om å kjøpe den. I gjennomsnitt har en buss plass til mellom 20 og 30 russ, men det finnes både mindre og større busser. Mange velger å være en del av en større gruppe for å fordele kostnadene, som kan bli ganske høye når man inkluderer både kjøp av bussen, ombygging, lydanlegg, og dekorasjoner.

En annen grunn til at gruppene ofte er store, er at en større gruppe kan gjøre det lettere å vinne forskjellige russebusser-priser, som ofte gis til de mest imponerende bussene med tanke på både teknisk oppsett og kreativt uttrykk.

utendørs lydanlegg på russebuss
Utendørs Wharfedale Pro lydanlegg på russebuss

Hvor mye koster en russebuss? Vær obs på risiko og useriøse aktører!

Kostnadene for en russebuss kan variere enormt, avhengig av hvor omfattende ombygging og utstyr du ønsker. En rimelig russebuss kan koste fra 100 000 kroner for en eldre modell med minimalt av utstyr. Men de mest imponerende bussene i teknisk god stand, og ofte har alt fra profesjonelle lyd- og lysanlegg til spesialbygde interiører og kunstneriske eksteriørdesign, kan koste flere millioner kroner.

aggregat og teknisk på russebuss
Aggregat og teknisk på russebuss

Noen av de største utgiftene inkluderer kjøp av selve bussen, ombygging, lyd- og lysutstyr, samt dekorasjon og drift. Det er også vanlig å inkludere kostnader til sjåfør, drivstoff, og vedlikehold gjennom hele russetiden.

Det er også vanlig å leie russebusser og alt av tilhørende utstyr av nisjeleverandører, hvor russegruppen kun endrer bussens eksteriør og interiør for å passe sitt konsept. Slike leverandører livnærer seg ofte resten av året på å tilby leie russebuss for en dag, leie russebuss til utdrikningslag og lignende.

Siden det ofte er store summer og mye ansvar knyttet til russebuss er det veldig viktig å ha gode kontrakter internt i russegruppen, og med eventuelle leverandører. Ikke minst er det veldig viktig å ha forsikringer på plass, hvor dette er mulig. Saker knyttet til uhell, risiko og etterspill er noe som får stadig mer oppmerksomhet i media: Krever millionbeløp av Bendik (19)

For mange russ er russebussen en investering i en minneverdig opplevelse, og derfor velger mange å gå sammen i store grupper for å fordele kostnadene.

Er krone (takrigg) på russebuss ulovlig? Hva sier lovverket?

Russebuss krone med lydanlegg, bilde av Pulse Audio
Russebuss krone med utendørs Wharfedale Pro lydanlegg. Bilde av Pulse Audio

I russebusser-sammenheng refererer “krone” til en takrigg, ofte brukt til å montere lydanlegg, lysutstyr, bannere, og andre dekorasjoner på toppen av bussen. Bruken av slike rigger er populær, da de gir muligheten til å skape en imponerende visuell og lydmessig opplevelse som er synlig fra lang avstand.

Per i dag er det ikke ulovlig å ha en takrigg på russebussen, men det er veldig strenge regler som må følges for å få den godkjent.

Av hensyn til trafikksikkerheten er lovverket på dette området veldig strengt. Vær derfor oppmerksom på at det å få godkjent nye takkonstruksjoner på busser i Norge er veldig vanskelig.

-Statens vegesen

Les alt om krone og takrigg under Ombygging av russebusser.

Krone på russebuss
Krone på russebuss er populært og ettertraktet, men ikke lett å godkjenne.

Russebusser med sidestilte seter: Hvorfor er sidestilt russebuss så populære?

Busser med sidestilte seter, hvor setene er plassert langs sidene av bussen i stedet for i tradisjonelle rader, har blitt stadig mer populære blant russ. Dette designet åpner opp bussens interiør, og skaper en mer sosial og romslig atmosfære. Sidestilte seter gjør det lettere for passasjerene å bevege seg rundt i bussen og samhandle med hverandre, noe som er en stor fordel når bussen brukes som et sosialt samlingspunkt under russetiden.

Et annet viktig aspekt er at sidestilte seter gir mer plass til dansegulv eller spesialdesignede innredninger, som barer eller lounge-områder. Dette gjør bussen mer attraktiv både som festarena og som et konkurranseobjekt i ulike russebuss-konkurranser. Busser med sidestilte seter der derfor svært ettertraktet blant russen, og mange grupper er villige til å betale store summer for å eie eller leie disse. Prisen for å leie denne russebussen fra 1984: 2,5 millioner.

Men medaljen har en bakside. Sikkerheten i russebusser med sidestilte seter er ofte oppe til diskusjon i media, da disse bussene ofte er gamle (pga. regelverk knyttet til registrering av buss med sidestilte seter) og den generelle sikkerheten ved bruk av sidestilte seter.

Vil russebuss bli ulovlig? Hva sier ekspertene?

Russetiden og russebusser har den siste tiden vært gjenstand for mye debatt, spesielt på grunn av sikkerhetshensyn og de høye kostnadene knyttet til fenomenet. Enkelte politikere og eksperter har tatt til orde for at russebusser burde reguleres strengere, eller til og med bli forbudt helt.

Argumentene for et forbud inkluderer bekymringer for sikkerheten, særlig når det gjelder kjøring med store, ombygde kjøretøy som ofte er fulle av feststemte unge mennesker. Det har også vært diskusjoner rundt miljøpåvirkningen, lydnivå og forstyrrelser av offentligheten, og de økonomiske aspektene. Dette er alle faktorer som kan legge et betydelig press på både familier og ungdommer selv.

På den andre siden argumenterer mange for at russebusser er en viktig del av norsk kultur, og at et forbud ville gå utover en lang tradisjon, ytringsfrihet og grunnlovsbestemte . Foreløpig er det lite som tyder på at russebusser vil bli totalt ulovlig i nær fremtid, men det er sannsynlig at det vil komme strengere regler da regjeringen vil ha en mer trafikksikker russetid.

Håvard Herberg

Spørsmål?

Hei! Jeg er Håvard, og er eier av Soundergy As. Spørsmål til noe i dette inlegget? Send meg en beskjed eller ring meg på 95 44 22 69!

Legg igjen en kommentar

Spar 10% på ditt neste kjøp 

Meld deg på vårt nyhetbrev, og spar 10% på ditt første kjøp!
Nyhetsbrev påmelding
Lukk